Biocenoza pochwy. O czym nam mówi?

Określenie biocenozy dotyczy zarówno składu flory bakteryjnej pochwy, jak i badania, które pozwala przeanalizować jej skład. Chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat? Sprawdźcie zatem ten artykuł. Przedstawiamy w nim najważniejsze informacje. Zapraszamy!

Czym jest biocenoza pochwy?

Pojęcie biocenozy określa wszystkie mikroorganizmy, które żyją wewnątrz pochwy, na jej nabłonku. W zdrowym organizmie kobiety, flora bakteryjna sromu składa się z drobnoustrojów zdominowanych przez pałeczki kwasu mlekowego. To one odpowiadają za utrzymanie kwasowego środowiska i zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych oraz rozmnażaniu szkodliwych mikroorganizmów. Obok pałeczek, w pochwie występują także grzyby, oraz bakterie tlenowe i bakterie beztlenowe. Kluczowe jest, aby proporcje poszczególnych drobnoustrojów były zachowane, gdyż w przeciwnym razie dochodzi do zaburzenia równowagi, co skutkuje niebezpiecznymi zmianami.

W leczeniu i diagnostyce ginekologicznej biocenozą pochwy nazywa się także badanie czystości pochwy, które sprawdza stan flory bakteryjnej, jaki występuje u danej kobiety.

O czym informuje biocenoza pochwy i kiedy ją wykonać?

Biocenoza pochwy pozwala określić, czy w pochwie jest zachowana równowaga i nie doszło do rozmnożenia grzybów i bakterii, które są przyczyną powstawania infekcji. Dobry wynik, czyli pierwszy stopień czystości pochwy oznacza, że wszystko jest w najlepszym porządku, a skład flory bakteryjnej jest właściwy. Wyższe stopnie z kolei świadczą o zaburzeniach w proporcji poszczególnych mikroorganizmów i sugerują infekcje oraz choroby.

O konieczności wykonania zabiegu decyduje lekarz ginekolog. Najczęstszymi przesłankami jest występowanie niepokojących objawów takich jak intensywne upławy o nietypowych kolorze, świąd i pieczenie w okolicy pochwy, a także dyskomfort i ból przy oddawaniu moczu. Badanie biocenozy pozwala określić, jakie bakterie i grzyby są odpowiedzialne za powstawanie zmian, co znacznie ułatwia diagnozę i przyspiesza leczenie.

W naszym gabinecie wykonujemy nie tylko badanie biocenozy pochwy, ale także wszystkie inne zabiegi, które umożliwiają skuteczną diagnostykę i leczenie ginekologiczne. Zapraszamy serdecznie do kontaktu i umawiania się na wizyty.