Czym jest endometrioza?

Endometrioza dotyka nawet 15% kobiet w Polsce. Znacząco obniża ona ich jakość życia, powodując nieprzyjemny i uciążliwy ból. Podłożem choroby jest rozrost błony śluzowej macicy poza jej jamę. Jak dotąd nie poznano jej przyczyn ani skutecznej metody diagnozowania. Jak zatem można ją rozpoznać?

Endometrioza jako choroba narządów płciowych kobiety

Endometrioza jest określana mianem gruczolistości macicy lub wędrującej śluzówki macicy. Charakterystycznym jej objawem jest rozrost błony śluzowej macicy poza jamą macicy. W efekcie, na różnych narządach wewnętrznych pojawiają się pewnego rodzaju wysepki endometrium. Część jego komórek, wraz z krwią miesiączkową trafia bowiem do jajowodów, a stamtąd do jamy brzusznej. Zdarza się, że osiedlają się w pęcherzu, płucach, a nawet gałce ocznej. Skutkiem tego, głównie w jamie otrzewnej, pojawiają się bolesne guzki i zrosty. Jak dotąd nie ustalono przyczyn tej choroby.

Objawy choroby bywają trudne do rozpoznania. Warto się skonsultować z naszym gabinetem ginekologicznym w Mrągowie, jeśli cykl menstruacyjny jest bardzo bolesny.

Jak wykryć endometriozę?

Do najbardziej charakterystycznych objawów endometriozy należy ból. Jego regularne pojawianie się w pachwinie, dole brzucha lub dolnej części pleców, powinno niepokoić. Co więcej, może on mieć bardzo duże natężenie, które uniemożliwia codzienne funkcjonowanie.

Dolegliwości takie występują zwykle w czasie menstruacji, która na ogół jest długa i bardzo obfita. Objawem choroby może być również ból odczuwany w trakcie stosunku seksualnego. Świadczyć o niej może ponadto plamienie pomiędzy kolejnymi miesiączkami, a także śladowe ilości krwi w kale i moczu.

Wśród symptomów endometrium wymienia się także biegunkę lub zaparcia, regularne wzdęcia oraz uczucie osłabienia.