Główne elementy diagnostyki ginekologicznej

Dbanie o zdrowie intymne jest niezwykle ważne z punktu widzenia szansy na wykrycie poważnych zaburzeń układu rozrodczego. Podczas wizyty u ginekologa możemy skorzystać z diagnostyki, która dzięki temu, że jest wieloetapowa, ułatwia szybkie wykrycie przyczyn uciążliwych dolegliwości i wyłapanie zawczasu rozwijających się chorób.

Wizyta w gabinecie ginekologicznym to dość krępujące dla kobiet doświadczenie, ale konieczne do kontroli stanu naszego zdrowia. Regularne badania pozwalają wychwycić moment, gdy w naszym ciele zaczynają zachodzić procesy chorobotwórcze. Diagnostyka ginekologiczna to proces złożony z kilku etapów: analizy stanu zdrowia, chorób w rodzinie, badań w gabinecie oraz czasami badań zleconych na zewnątrz, dzięki którym możemy szybko zareagować i wyleczyć większość z dolegliwości. Ginekolog powinien kompleksowo podejść do nas, jako pacjentek, bo dzięki temu mamy szansę na wczesne wykrycie poważnych chorób układu rozrodczego w tym nowotworów.

Diagnostyka zaczyna się od wywiadu

Skrupulatnie przeprowadzone badanie ginekologiczne powinno rozpocząć się od wywiadu z pacjentką, szczególnie jeśli u danego lekarza jesteśmy po raz pierwszy. Dzięki temu poznaje on stan naszego zdrowia. To najlepszy moment na poinformowanie lekarza o historii przebytych chorób i liście przyjmowanych leków. Ginekolog zapyta o przebyte porody i poronienia lub operacje, a także choroby dróg rodnych w rodzinie. Istotną informacją jest również pytanie o alergie. Podczas badań używa się lateksowych rękawiczek, więc jeśli cierpimy na uczulenie na ten materiał, należy o tym poinformować. Alergie są również ważne z punktu widzenia przepisywanych przez lekarza leków i tabletek antykoncepcyjnych. To także dobry moment na poinformowanie o wszystkich nieprawidłowościach, jakie u siebie zaobserwowałyśmy np. obecności wydzieliny, bólu w dole pleców, jajników czy nieprawidłowościach w miesiączkowaniu. Po wywiadzie z pacjentką lekarz zazwyczaj przechodzi do badania piersi oraz jamy brzusznej. Jeśli jesteśmy u lekarza pierwszy raz, może zmierzyć też naszą wagę, wzrost oraz ciśnienie krwi.

Badania i pogłębiona diagnostyka

Podstawowe badanie ginekologiczne zaczyna się od analizy wyglądu narządów rodnych. Pobiera się materiał do badania cytologicznego, które jest kluczowe dla wykrycia raka szyjki macicy. To badanie pod mikroskopem wymazu pobranego z szyjki i ścian macicy. Badanie dwuręczne pozwoli poznać budowę układu rodnego, sprawdzić stan jajników i ułożenie macicy. W niektórych sytuacjach diagnostyka będzie wymagała przeprowadzenia badania USG. Zazwyczaj jest to badanie przez powłoki brzuszne lub dopochwowe. Pierwsze wymaga wcześniejszego przygotowania tj. wypicia odpowiedniej ilości wody. Drugie jest dokładniejsze i pozwala sprawdzić stan jajników i jajowodów oraz macicy. Lekarz może przeprowadzić lub zlecić USG piersi, jeśli wyczuje obecność cyst lub torbieli. W przypadku nieprawidłowego wyniku cytologii lekarz może przeprowadzić kolposkopię. Jeśli kobieta próbuje zajść w ciążę i ma z tym problem, niezbędne może się okazać badanie drożności jajników. W niektórych przypadkach podczas wizyty prowadzane jest badanie przez odbyt, które pozwala wykryć wszelkie nieprawidłowości i zmiany nowotworowe. Lekarz przy infekcjach intymnych może zlecić lub przeprowadzić również dodatkowe badanie bakteriologiczne, które zlokalizuje bakterie lub grzyby odpowiedzialne za te dolegliwości. To również badanie wykrywające choroby weneryczne. Dodatkowo może zlecić badanie ogólne moczu i morfologię krwi.