Najczęstsze przyczyny niepłodności

Ze względu na brak kompleksowych badań nie można dokładnie stwierdzić, ile procent Polaków dotkniętych jest problemem niepłodności. Szacuje się jednak, że może być to nawet od 15 do nawet 20% par, które są w wieku prokreacyjnym. Niepłodność dotyka w podobnym stopniu zarówno kobiety jak i mężczyzn, jakie są jednak najczęstsze przyczyny niepłodności u pań?

Zespół policystycznych jajników (PCOS)

Choroba ta jest jedną z najczęściej diagnozowanych u kobiet będących w okresie reprodukcyjnym (dotyczy od 5 do nawet 15%). Jest to zaburzenie hormonalne o niepoznanej dotąd genezie objawiające się zaburzeniami miesiączkowania, trądzikiem, problemami z utrzymaniem wagi, a także niepłodnością. Ta ostatnia wynika z nadmiernej ilości męskich hormonów płciowych wytwarzanych przez jajniki, co prowadzi do zaniku owulacji. Na szczęście wczesne rozpoznanie choroby i wdrożenie właściwego leczenia daje bardzo duże szanse na ciążę oraz urodzenie zdrowego dziecka.

Endometrioza

Endometrioza to kolejna jednostka chorobowa przyczyniająca się do niepłodności. Polega ona na niewłaściwym umiejscowieniu fragmentów błony śluzowej, która wędruje poza jamę macicy w różne miejsca ciała. Choć nie wyklucza to zajścia w ciążę to badania pokazują, że znacznie obniża prawdopodobieństwo. Wynika to m.in. z negatywnego wpływu endometriozy na funkcjonowanie jajowodów, pogorszenia wydzielania hormonów przez jajniki, a także niekorzystnego wpływu na funkcjonowanie macicy. Aby zwiększyć szanse na ciążę, również kluczowe jest wczesne wdrożenie właściwego leczenia.

Niezdrowy styl życia

Nie tylko choroby mogą mieć wpływ na niepłodność, ale również nieodpowiedni styl życia, którego główną częścią składową jest odżywianie. Liczne badania potwierdzają, że nieprawidłowo skomponowana dieta jest jedną z przyczyn niepłodności, przy czym chodzi tu przede wszystkim o nadmiar tłuszczów trans, żywności przetworzonej, a także cukru. Problemem jest także głodzenie się, które doprowadza do niedożywienia ciała kobiety – wówczas organizm niejako „broni się” przed ciążą (m.in. zanik miesiączki), która byłaby dla niego zbyt dużym wysiłkiem.

Wymienione przyczyny nie są oczywiście jednymi. Jeśli problem bezpłodności dotyczy także Państwa, zapraszam do umówienia się na wizytę u ginekologa w moim gabinecie ginekologicznym. Wspólnie znajdziemy przyczynę problemu i wdrożymy odpowiednie leczenie.