Zaburzenia miesiączkowania. Przyczyny i leczenie

Zaburzenia miesiączkowania to dość poważny problem, z którym borykają się kobiety w różnym wieku. Schorzenie to dotyczy zarówno częstotliwości występowania krwawień, jak i ich obfitości oraz towarzyszącej temu stanowi rzeczy bolesności. Możemy więc wyróżnić: bolesne miesiączki, menstruacje wraz z nudnościami jako objawami współtowarzyszącymi, skąpe lub zbyt obfite krwawienia menstruacyjne oraz zbyt długie miesiączki. Jeśli chodzi o przyczyny zaburzeń miesiączkowania, to według WHO wyróżniamy tutaj:

• zaburzenia podwzgórzowo-przysadkowe;
  • niewydolność czynności osi podwzgórzowo-przysadkowej;
  • pierwotną niewydolność jajników;
  • wady wrodzone lub uszkodzenia wtórne macicy;
  • guzy wydzielające prolaktynę, które występują w obszarach obejmujących przysadkę i podwzgórze;
  • zaburzenia funkcji podwzgórzowo-przysadkowej w parze z hiperprolaktynemią;
  • guzy o charakterze pourazowym lub uszkodzenia pozapalne obszarów podwzgórzowo-przysadkowych.

Leczenie zaburzeń miesiączkowania

Jako że najczęściej u podłoża występowania zaburzeń miesiączkowania leżą problemy dotyczące gospodarki hormonalnej, to ich leczenie opiera się w głównej mierze na kuracji hormonalnej w postaci aplikowania doustnych środków antykoncepcyjnych lub przeciwzapalnych produktów leczniczych. Ich zażywanie ma na celu uregulowanie częstotliwości i obfitości krwawień menstruacyjnych. Jeśli te sposoby zawiodą, lekarz może zlecić wykonanie ablacji endometrium. Zabieg ten polega na wykonaniu biopsji mającej na celu wykluczenie ewentualnego pojawienia się nowotworów macicy, a następnie chirurgicznym usunięciu błony śluzowej, która znajduje się w tym narządzie.

Ten zabieg na ogół zaleca się kobietom, które nie planują dzieci lub są w fazie okołomenopauzalnej. W przypadku wystąpienia nadmiernych i wyjątkowo obfitych krwawień lekarz może zapisać także preparaty z wyciągiem z niepokalanka pospolitego, który wykazuje właściwości redukujące stężenie prolaktyny we krwi, a także łagodzące objawy hiperprolaktynemii. Warto dodać, że na wstrzymanie lub niewystąpienie pierwszej miesiączki może mieć wpływ również skrajne niedożywienie organizmu i duża niedowaga spowodowana m.in. zaburzeniami odżywiania. Wtedy należy jak najszybciej skorzystać z pomocy specjalistów, a także wdrożyć właściwą dietę.